pühapäev, märts 15, 2009

Haputaignaleib

Ma valmistusin ikka pikalt leiva küpsetamiseks, kogusin nö. julgust, aga lõpuks sai ikka asjast asja :).
Leivategu algas kausi ostmisest, minu majapidamises ei olnud ühtegi suurt kaussi tegelikult, kõige suurem oli pannkoogitaina kauss, aga kui palju üksinda elav inimene ikka korraga pannkooke näost sisse ajab, nii, et leivateoks oli see kauss väike, mis väike.

Kui misikit kindla peale otsid, siis Kaubamajast tavaliselt ikka leiab. Samal ajal kuulutas üks onu poeraadiost, et kingadel on miinus 70% allahindlust. Loomulikult läksin ma kingade jutu peale väga elevile ja kauss läks peaaegu et meelest :). Tulemus – lahkusin Kaubamajast paari kingade ja suure klaasist kausiga. Kokkuvõttes läks ikka hästi, eesmärk sai täidetud :).

Kaalusin mitmeid retsepte, aga kuna laiskus on suur osa minu olemusest, läksin kõige lihtsamat teed :). Jamie Oliver’il on üks tore leivaretsept ja selle ma aluseks võtsingi. Tõlge on suhteliselt vabas vormis, aga tulemus on äärmiselt maitsev!

Haputaignaleib

500 g rukkijahu
vett
1 kg nisujahu
vett

1. Esimene päev: sega pool kilo jahu käesooja veega, et moodustuks pehme tainas. Tainas ei tohi olla liiga sitke, selline pehme nagu kassikõht, kui kass on just tassitäie piima nahka pannud :). Tõsta tainast tunniks ajaks jahedamasse kohta, kevadel võib kausi täitsa rõdule tõsta, aga talvel aitab seegi, kui teed akna irvakile ja jätad taigna akna lähedale tooli peale. Kui tainas on tunnikese jahedat õhku saanud, siis tõsta see tuppa, kata kauss toidukilega ja pane sooja kohta seisma. Kui vannitoas on põrandaküte, siis see on suurepärane koht, aga isegi kui seal on üks radiaator, ajab see ka väga edukalt asja ära. Sooja köögi olemasolul pole vannituba muidugi leivakausiga vaja okupeerida :).

2. Teine päev: las tainas toimetab omaette. Kui tainas kergelt mullitab, siis oled õigel teel.

3. Kolmas päev: sega taigna hulka peotäis jahu ja natuke vett, sega läbi. Tainas peab olema sama pehme kui esimesel päevalgi. Kata uuesti toidukilega ja pane sooja kohta tagasi.

4. Neljas päev: lase taignal omaette olla.

5. Viies päev: lisa käärinud segule kilo jagu jahu ja piisavalt vett, et moodustuks suhteliselt sitke tainas. Sõtku kusagil 5 minutit. Enne soola ja suhkru lisamist võta umbes poole kilo jagu tainast juuretiseks. Pane leivapäts jahuse käterätikuga vooderdatud kaussi kerkima. Lase kerkida 14 tundi.

6. Kuues päev: kuumuta ahi 190 kraadini. Pane leib jahusele ahjuplaadile, lõika terava noaga muster peale ja küpseta kusagil tund aega.


Minu versioon: mina kasutasin rukkijahu, kuigi paar peotäit panin nisujahu ka sisse. Selle koguse peale panin 3 tl soola ja natuke raputasin toosist suhkrut, võib-olla pool supilusikatäit. Alguses kergitasin leiba kausis nagu retsept ette nägi, aga nüüd olen sellest loobunud. Pätsi võib täitsa jahusele ahjuplaadile panna, ei juhtu sellega seal suurt midagi. Ja küpsetades olen ahjupõhja veekausi pannud.
Ma ei lisanud korraga tervet jahukogust, kui tainas oli selline vedelam, võtsin osa juuretiseks ja maitsestasin soola ja suhkruga. Vedelama taignaga lihtsalt seguneb sool ja suhkur paremini. Mida iganes, et elu lihtsam oleks :).
Kui sa pole sellise varajase ärkamisega nagu mina, siis on kõige lihtsam leiba küpsetada nädalavahetusel. Nüüd valgel ajal olen ma tavaliselt kella kuuest hommikul juba üleval, nii, et kui Terevisioonist multikas algab, on minul leib juba ahjust väljas :).

Hinnang: äärmiselt maitsev leib, ma olen seda mitu-mitu korda teinud, ja ikka pole veel ära tüdinenud! Suurepärane või ja klaasi piimaga.

Retsepti algallikas: Jamie Oliver „Happy Days with the Naked Chef“

0 kommentaari:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...